StatutDo druku
Wersja archiwalna z dnia 2007-01-11 11:18:36

Statut

                                 

                                              S  T  A  T  U  T       G  M  I  N  Y

                                                    C  Z  A  R  N  O  C  I  N

 

                                                

                                                             CZĘŚĆ   I

 

                                                     Postanowienia  ogólne.

 

 

                                                              

  §  1.1. Gmina     C z a r n o c i n   jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie tej gminy.

 

        2. Wspólnota samorządowa  gminy obejmuje samorządy sołectw według załącznika nr 1 do statutu.

 

        3. Gmina Czarnocin położona jest  w Powiecie Kazimierskim w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar o powierzchni  69,53 km2 .

 

       4. Granice gminy  Czarnocin określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 2 do statutu.

 

       5. Siedzibą organów gminy Czarnocin jest sołectwo  Czarnocin.

 

§ 2.Użyte w Statucie Gminy Czarnocin sformułowania oznaczją:

 

       Gmina                                                 - gmina Czarnocin

       Wójt                                                    - Wójt Gminy Czarnocin

       Przewodniczący                                  - Przewodniczący Rady Gminy w Czarnocinie

       Rada                                                    - Rada Gminy w Czarnocinie

       Radny                                                  - Członek Rady Gminy

       Ustawa                                                -  Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym

                                                                     ( Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn.zmianami)

       Wiceprzewodniczący                          - Wiceprzewodniczący Rady Gminy w Czarnocinie.

       Urząd                                                   - Urząd Gminy w Czarnocinie

       Statut                                                   - Statut Gminy Czarnocin

 

§ 3.1. Pieczęcią  urzędową gminy  jest metalowa , tłoczona pieczęć okrągła, zawierająca pośrodku ustalony dla godła wizerunek orła, a w otoku napis : Urząd Gminy w Czarnocinie „.

 

     2. Urząd Gminy jest jednostką budżetową.

                               

§ 4.1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla gminy nadać obywatelstwo honorowe.

 

      2. Nadanie obywatelstwa honorowego  nie pociąga za sobą żadnych  zobowiązań ze strony gminy.

 

     3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w tym samym trybie jak jego nadanie.

 

    4. Zasady nadania honorowego obywatelstwa określa Rada.

 

§ 5.1. Gmina posiada osobowość prawną.

 

     2. Zadania  publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone  ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną  odpowiedzialność.

  

    3. Gmina wykonuje  swoje zadania za pośrednictwem Rady i Wójta.

 

   4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.

 

                                                                

 

                                                      C Z Ę Ś Ć   II

 

                                 Organizacja i tryb pracy Rady Gminy.

   

                                                    Rozdział I

                                         Postanowienia ogólne.

 

§ 6.1. Rada jest organem  stanowiącym i  kontrolnym gminy.

 

      2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.

 

§ 7.1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania  gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

 

     2. Do wyłącznej właściwości  Rady należą sprawy określone w art. 18 ust.2 ustawy a także w innych ustawach.

 

    3. Rada kontroluje działalność Wójta,  gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej.

 

§ 8. W celu  wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć wyspecjalizowane jednostki organizacyjne pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione w tym przedsiębiorstwa i spółki , zawierać umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami.

Na tych samych zasadach Rada może współtworzyć lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.

 

§ 9.1. Jednostki  organizacyjne pozostajace w strukturze organizacyjnej Rady stanowią  część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokojeniu potrzeb współnoty samorządowej.

Tworzenie , likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich  w majątek następuje na  podstawie uchwały Rady.

 

   2. Działalnośćjednostek organizacyjnych wskazanych w ust. 1 jest finansowana  z budżetu gminy. Zasady finansowania określają ustawy i uchwały Rady.

 

§ 10. Relacje między gminą a przedsiębiorstwami i innymi gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.

 

§ 11. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy w tym prawnie wyodrębnionych  zawiera  załącznik

nr 3  do niniejszego statutu.

 

§ 12.1.  Rada składa się z 15 radnych – ustawowy   skład, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach  bezpośrednich.

 

       2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady  poprzedniej kadenncji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju  lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni  po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem ust.4.

 

     3.Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję  zwołuje  Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników  wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.

 

    4. Jeżeli wybory były wynikiem referendum  lokalnego  w sprawie odwołania Rady, pierwszą sesję  zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył  do pełnienia funkcji organów  gminy.

 

   5. Pierwszą sesję nowo wybranej  Rady otwiera  i prowadzi do czasu wyboru  Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.

 

   6. Przed przystapieniem do  wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.

“ Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej  Polskiej, ślubuję  uroczyście obowiązki radnego  sprawować godnie, rzetelnie  i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej  mieszkańców.

 

  7. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ ślubuję “.

 

 8. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat  w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

 

  9. Wykonywanie mandatu przez radnego rozpoczyna się po złożeniu ślubowania.

 

§ 13.1. Rada wybiera ze swego grona  przewodniczącego  oraz  dwóch wiceprzewodniczących  w trybie  przewidzianym  ustawą z zastrzeżeniem treści ustępu 2.

 

    2. Jeżeli na Przewodniczącego Rady zgłoszono więcej niż jednego kandydata , a w pierwszym  głosowaniu  żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów, to  w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata, który  otrzymał najmniejszą liczbę głosów.

 

     3. Do wyboru wiceprzewodniczących  ust. 2 stosuje się odpowiednio.

 

§ 14.1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem  radnego.

 

     2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach  organizowanych  z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania  z tych spotkań  organom gminy.. Radny ma obowiązek  uwzględniania interesów całej gminy.

 

   3. Radny może się zwrócić z interwencją  do właściwego organu  niezależnie od działań Rady czy Wójta.

 

   4. Rada, Przewodniczący Rady i Komisje mogą zlecić podjęcie szczegółowego postępowania dla zbadania zebrania i przedstawienia Radzie szczególowych opinii w konkretnej  sprawie.

 

   5. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może :

 

     1/  domagać się  wniesienia  pod obrady Rady spraw wynikających  z postulatów  i wniosków

          wyborców,

     2/  podejmować działania  i składać wnioski w organach i jednostkach organizacyjnych na 

          terenie gminy, 

    3/ wnosić o pomoc Wójta  w sprawach wynikających  z działalności  radnego a w

        szczegolności żądać informacji o planach i realizacji  zadań gospodarczych objetych budżetem

        wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania

        dokumentów znajdujących się  w posiadaniu Urzędu  Gminy zwanego dalej “ Urzędem “ jeżeli 

        prawo tego nie zabrania.

 

§ 15.1. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady.

Rada podejmuje uchwałę po zapoznaniu się ze stanowiskiem  przewodniczącego. Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.

 

      2. Przewodniczący powiadamia zakład  pracy o nie wyrażeniu zgody przez Radę na rozwiazanie stosunku pracy z radnym.

 

§ 16.1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisem na liscie obecności.

 

    2. W razie niemożności  wzięcia udziału  w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność u Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.

 

§ 17. Radnym przysługują diety w wysokosci i na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnych uchwałach

 

§ 18.1. Radni mogą tworzyc kluby oparte na zasadzie politycznej lub przedmiocie  zainteresowań.

 

        2. Fakt powstania  klubu  radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu, który  prowadzi rejestr klubów.

W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz władze reprezentujące klub.

W przypadku zmiany  składu klubu jego władze zobowiązane są do jak najszybszego poinformowania o tym przewodniczącego.

 

     3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych.

 

    4. Kluby radnych są ciałami działającymi  w ramach Rady.

 

   5. Kluby  radnych działają na podstawie własnego regulaminu .

Regulamin  klubu nie może być sprzeczny  z niniejszym statutem.

 

§ 19.1. Kluby radnych mają prawo do inicjatywy uchwałodawczej oraz do składania interpelacji na zasadach ustalonych  w statucie.

 

     2. Do współdziałania  klubów radnych z organami wewnętrznymi  Rady przepisy § 26 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 statutu  stosuje się odpowiednio.

 

%3

Powrót