Wersja archiwalna z dnia 2007-01-11 11:18:36
|
Statut
S T A T U T G M I N Y
C Z A R N O C I N
CZĘŚĆ I
Postanowienia ogólne.
§ 1.1. Gmina C z a r n o c i n jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie tej gminy.
2. Wspólnota samorządowa gminy obejmuje samorządy sołectw według załącznika nr 1 do statutu.
3. Gmina Czarnocin położona jest w Powiecie Kazimierskim w Województwie Świętokrzyskim i obejmuje obszar o powierzchni 69,53 km2 .
4. Granice gminy Czarnocin określone są na mapie stanowiącej załącznik nr 2 do statutu.
5. Siedzibą organów gminy Czarnocin jest sołectwo Czarnocin.
§ 2.Użyte w Statucie Gminy Czarnocin sformułowania oznaczją:
Gmina - gmina Czarnocin
Wójt - Wójt Gminy Czarnocin
Przewodniczący - Przewodniczący Rady Gminy w Czarnocinie
Rada - Rada Gminy w Czarnocinie
Radny - Członek Rady Gminy
Ustawa - Ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn.zmianami)
Wiceprzewodniczący - Wiceprzewodniczący Rady Gminy w Czarnocinie.
Urząd - Urząd Gminy w Czarnocinie
Statut - Statut Gminy Czarnocin
§ 3.1. Pieczęcią urzędową gminy jest metalowa , tłoczona pieczęć okrągła, zawierająca pośrodku ustalony dla godła wizerunek orła, a w otoku napis : Urząd Gminy w Czarnocinie „.
2. Urząd Gminy jest jednostką budżetową.
§ 4.1. Rada może osobie szczególnie zasłużonej dla gminy nadać obywatelstwo honorowe.
2. Nadanie obywatelstwa honorowego nie pociąga za sobą żadnych zobowiązań ze strony gminy.
3. Pozbawienie obywatelstwa honorowego następuje w tym samym trybie jak jego nadanie.
4. Zasady nadania honorowego obywatelstwa określa Rada.
§ 5.1. Gmina posiada osobowość prawną.
2. Zadania publiczne o znaczeniu lokalnym nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów gmina wykonuje we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
3. Gmina wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Rady i Wójta.
4. Samodzielność gminy podlega ochronie sądowej.
C Z Ę Ś Ć II
Organizacja i tryb pracy Rady Gminy.
Rozdział I
Postanowienia ogólne.
§ 6.1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy.
2. Kompetencje Rady określają odrębne ustawy oraz niniejszy statut.
§ 7.1. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości Rady należą sprawy określone w art. 18 ust.2 ustawy a także w innych ustawach.
3. Rada kontroluje działalność Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy za pomocą Komisji Rewizyjnej.
§ 8. W celu wykonywania swoich zadań Rada może tworzyć wyspecjalizowane jednostki organizacyjne pozostające w jej strukturze organizacyjnej oraz jednostki prawnie wyodrębnione w tym przedsiębiorstwa i spółki , zawierać umowy z innymi podmiotami oraz podejmuje współdziałanie z innymi gminami.
Na tych samych zasadach Rada może współtworzyć lub przystępować do już istniejących związków międzygminnych.
§ 9.1. Jednostki organizacyjne pozostajace w strukturze organizacyjnej Rady stanowią część majątku gminy wyodrębnioną funkcjonalnie i służącą zaspokojeniu potrzeb współnoty samorządowej.
Tworzenie , likwidacja i reorganizacja tych jednostek oraz wyposażenie ich w majątek następuje na podstawie uchwały Rady.
2. Działalnośćjednostek organizacyjnych wskazanych w ust. 1 jest finansowana z budżetu gminy. Zasady finansowania określają ustawy i uchwały Rady.
§ 10. Relacje między gminą a przedsiębiorstwami i innymi gminnymi osobami prawnymi określają statuty tych osób prawnych.
§ 11. Wykaz jednostek organizacyjnych gminy w tym prawnie wyodrębnionych zawiera załącznik
nr 3 do niniejszego statutu.
§ 12.1. Rada składa się z 15 radnych – ustawowy skład, wybranych przez mieszkańców gminy w wyborach bezpośrednich.
2. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadenncji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady z zastrzeżeniem ust.4.
3.Po upływie terminu określonego w ust. 2 sesję zwołuje Komisarz Wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów dla całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady.
4. Jeżeli wybory były wynikiem referendum lokalnego w sprawie odwołania Rady, pierwszą sesję zwołuje osoba, którą Prezes Rady Ministrów wyznaczył do pełnienia funkcji organów gminy.
5. Pierwszą sesję nowo wybranej Rady otwiera i prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na sesji.
6. Przed przystapieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie.
“ Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej gminy i jej mieszkańców.
7. Ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty wywołani kolejno radni powstają i wypowiadają słowo “ ślubuję “.
8. Radni nieobecni na pierwszej sesji Rady oraz radni, którzy uzyskali mandat w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.
9. Wykonywanie mandatu przez radnego rozpoczyna się po złożeniu ślubowania.
§ 13.1. Rada wybiera ze swego grona przewodniczącego oraz dwóch wiceprzewodniczących w trybie przewidzianym ustawą z zastrzeżeniem treści ustępu 2.
2. Jeżeli na Przewodniczącego Rady zgłoszono więcej niż jednego kandydata , a w pierwszym głosowaniu żaden kandydat nie uzyskał wymaganej większości głosów, to w kolejnych turach głosowania skreśla się z listy kandydatów tego kandydata, który otrzymał najmniejszą liczbę głosów.
3. Do wyboru wiceprzewodniczących ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 14.1. Aktywny udział w pracach Rady jest prawem i obowiązkiem radnego.
2. Radny ma obowiązek stałego i aktywnego reprezentowania wyborców, zwłaszcza przez udział w spotkaniach organizowanych z własnej inicjatywy lub mieszkańców gminy, przekazując interpelacje, wnioski i zapytania z tych spotkań organom gminy.. Radny ma obowiązek uwzględniania interesów całej gminy.
3. Radny może się zwrócić z interwencją do właściwego organu niezależnie od działań Rady czy Wójta.
4. Rada, Przewodniczący Rady i Komisje mogą zlecić podjęcie szczegółowego postępowania dla zbadania zebrania i przedstawienia Radzie szczególowych opinii w konkretnej sprawie.
5. Poza obowiązkami i uprawnieniami określonymi w ustawie radny może :
1/ domagać się wniesienia pod obrady Rady spraw wynikających z postulatów i wniosków
wyborców,
2/ podejmować działania i składać wnioski w organach i jednostkach organizacyjnych na
terenie gminy,
3/ wnosić o pomoc Wójta w sprawach wynikających z działalności radnego a w
szczegolności żądać informacji o planach i realizacji zadań gospodarczych objetych budżetem
wydanych rozstrzygnięciach i decyzjach dotyczących mieszkańców, a także okazania
dokumentów znajdujących się w posiadaniu Urzędu Gminy zwanego dalej “ Urzędem “ jeżeli
prawo tego nie zabrania.
§ 15.1. Rozwiązanie stosunku pracy z radnym wymaga uprzedniej zgody Rady.
Rada podejmuje uchwałę po zapoznaniu się ze stanowiskiem przewodniczącego. Przewodniczący podejmuje czynności niezbędne dla wyjaśnienia okoliczności sprawy.
2. Przewodniczący powiadamia zakład pracy o nie wyrażeniu zgody przez Radę na rozwiazanie stosunku pracy z radnym.
§ 16.1. Radny stwierdza swoją obecność na posiedzeniu Rady lub komisji podpisem na liscie obecności.
2. W razie niemożności wzięcia udziału w sesji lub posiedzeniu komisji, radny usprawiedliwia swoją nieobecność u Przewodniczącego Rady lub przewodniczącego komisji.
§ 17. Radnym przysługują diety w wysokosci i na zasadach ustalonych przez Radę w odrębnych uchwałach
§ 18.1. Radni mogą tworzyc kluby oparte na zasadzie politycznej lub przedmiocie zainteresowań.
2. Fakt powstania klubu radnych musi zostać zgłoszony przewodniczącemu, który prowadzi rejestr klubów.
W zgłoszeniu tym podaje się nazwę klubu, liczbę członków oraz władze reprezentujące klub.
W przypadku zmiany składu klubu jego władze zobowiązane są do jak najszybszego poinformowania o tym przewodniczącego.
3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 7 radnych.
4. Kluby radnych są ciałami działającymi w ramach Rady.
5. Kluby radnych działają na podstawie własnego regulaminu .
Regulamin klubu nie może być sprzeczny z niniejszym statutem.
§ 19.1. Kluby radnych mają prawo do inicjatywy uchwałodawczej oraz do składania interpelacji na zasadach ustalonych w statucie.
2. Do współdziałania klubów radnych z organami wewnętrznymi Rady przepisy § 26 ust. 1 i 2 pkt 1 i 2 statutu stosuje się odpowiednio.
%3
|